Monday, 21 April 2014

DIABETES | Tangani Dengan Vivix Shaklee




Kira-kira 3.6 juta orang dewasa di Malaysia dianggarkan bakal menghidap penyakit Diabetes atau Kencing Manis!! Baca info kat SINI.

Wow! bukan sikit tu 3.6 juta...sangat membimbangkan. Uolls tau x ranking Malaysia untuk jumlah pesakit kencing manis ni adalah paling tinggi di ASEAN. Dan tempat ke enam di rantau Barat Pasific. Ish..ish...ish...
So ape peranan kita untuk perangi masalah ni yer??

Ok, uolls boleh sebenarnya menolong negara untuk mengurangkan angka 3.6 juta tu. Caranya uolls tolong la jaga makan uolls, kurangkan gula dalam makanan atau minuman...Kalau uolls nak tambah gula, sila tambah dalam senyuman uolls k hihihihi....Kalau uolls senyum semanis-manisnya pun tak kan kena kencing manis tau .http://matcuoi.com

Uolls mesti nak tau macam mana diabetes terjadi kan.  Diabetes ni merujuk bacaan gula(glukosa) dalam darah yang melebihi paras normal. Badan kita memang memerlukan gula sebagai sumber tenaga. Tapi kalau paras gula dah terlebih dalam darah kita, tu yang datangnya diabetes a.k.a kencing manis tu. Jom semak carta paras gula dalam darah ni.


Kalau uolls nak tau bacaan gula dalam darah uolls normal ke tak, boleh cek kat klinik-klinik berdekatan yer. 
Diabetes ni pulak terbahagi kepada tiga jenis iaitu:
  1. Diabetes Type 1 - Terjadi disebabkan organ pankreas tidak mampu menghasilkan insulin yang cukup untuk menukarkan glukosa kepada bentuk tenaga dalam badan kita. Nii yang menyebabkan pesakit-pesakit diabetes terpaksa mengambil suntikan insulin supaya dapat mengawal paras gula dalam darah.
  2. Diabetes Type 2 - Sel-sel badan tidak dapat bertindakbalas dengan insulin dengan sebaiknya.
  3. Diabetes Gestasi - Biasanya terjadi kepada wanita yang hamil.
Ni pulak antara tanda-tanda seseorang tu menghidap Diabetes:
  • Kerap buang air waktu malam
  • Kerap berasa haus
  • Sentiasa lapar
  • Pandangan mata kabur
  • Cepat letih
  • Luka lambat sembuh
  • Kekejangan di mata atau di kaki
Dan kesan serta komplikasi bila dah kena Diabetes ni pulak:
  • Saraf dan salur darah rosak
  • Buta
  • Serangan strok
  • Buah pinggang gagal berfungsi
  • Luka lambat sembuh
  • Kaki kena potong
  • Mati pucuk
Haaaa takut kan baca. So uolls kena la kawal pengambilan gula uolls dari sekarang. Kurangkan minum manis-manis, banyakkan minum air masak. 

Kalau ade sesiapa yang dah ade diabetes, boleh uolls suggestkan Vivix dari Shaklee. Sebab Vivix ni memang da best la untuk orang diabetes. Sebabnya Vivix ni bertindak mencegah penghasilan Protin AGE yang merupakan gula dan protein berlebihan yang boleh menyebabkan atherosclerotic dan sel mati.





So, kalau uolls rase nak cuba keberkesanan Vivix ni , silalah bertindak sekarang yer :)


PM/Whatsapp
Suhaili @ Cikli
012-7995435
SID 1075577




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...