Tuesday, 13 May 2014

GASTRIK


Penyakit Gastrik atau Gastritis merujuk kepada keradangan pada lapisan dinding perut. Di dalam perut, terdapat satu lapisan mukus semulajadi yang melindungi dinding perut daripada bahan kimia berasid semulajadi yang sangat diperlukan untuk proses penghadaman makanan di dalam perut. Keradangan dinding perut berlaku apabila terdapat bahan asing yang menghakis lapisan mukus pelindung di permukaan perut. Kalau uolls nak tau lagi banyak info pasal Gastrik, boleh baca artikel ni




Kenapa boleh jadi Gastrik eik?

Antara sebab-sebab yang boleh mendatangkan Gastrik


  • Suka makan pedas-pedas
Orang yang gemar makanan pedas adalah lebih cenderung untuk menghidap masalah gastrik , ini  kerana kepedasan itu adalah sesuatu yang merangsang rembesan jus gastrik asid di dalam perut. Ini menerangkan kenapa uolls lebih berselera dan makan lebih apabila terdapat lauk yang pedas.
  • Suka makan yang masam-masam (jeruk)
Seperti dengan makanan pedas, makanan yang masam turut akan merangsang rembesan jus gastrik yang lebih. Bagi mereka yang gemar makan jeruk apabila perut kosong, lama kelamaan, lapisan mukus yang melindungi dinding perut daripada hakisan asid hidroklorik akan menjadi semakin nipis.
  • Makanan Bergoreng
Makanan yang digoreng adalah berminyak dan lebih susah untuk dicerna, ia akan berada di dalam perut untuk jangka masa yang lebih panjang. Kewujudan makanan bergoreng akan terus merangsang rembesan jus gastrik di dalam perut.
  • Merokok
Beberapa kajian sains menunjukan bahawa bahan kimia di dalam rokok itu boleh merangsangkan kelenjar rembesan jus gastrik. Jika merokok itu boleh merangsang saraf otak perokok yang memberi rasa 'high' itu, maka ia turut boleh merangsang pam jus gastrik untuk menghasilkan rembesan jus gastrik asid.
  • Kopi dan teh
Kopi dan teh mengandungi kafein yang merupakan perangsang saraf yang menyebabkan kelenjar jus gastrik di perut menjadi lebih aktif. Satu atau dua gelas sehari tidak apa, tetapi kalau dah minum kopi dan teh seperti minum air, uolls memang dalam senarai calon yang bakal dapat masalah gastrik.
  • Tekanan Emosi
Cara hidup moden adalah penuh dengan macam-macam tekanan dan tekanan emosi ini akan mengganggu sistem hormon dan saraf di dalam badan yang akan menyebabkan macam-macam penyakit moden dalam jangka masa yang panjang dan masalah gastrik adalah salah satu daripadanya.
  • Jangkitan Bakteria H. Pylori
Kajian terbaru menunjukkan faktor utama masalah gastrik adalah jangkitan bakteria yang bernama H. Pylori di dasar dinding perut. Bakteria H. Pylori secara tidak langsung boleh menyebabkan penipisan lapisan mukos dinding perut dan mendedahkannya kepada hakisan jus gastrik yang akhirnya menyebabkan ulcer perut. Kajian turut menunjukkan bahawa jangkitan bakteria ini turut boleh meningkatkan kebarangkalian seseorang itu menghidap penyakit kanser perut pada masa depan.

Sesapa yang pernah kena Gastrik ni mesti tau siksa dia macam mana kan. Nak-nak dah dekat nak puasa ni, jangan biarkan Gastrik menggangu uolls untuk berpuasa k. 


Ok, kat sini Cikli nak share yang produk Shaklee pun ade jugak yang boleh membantu menyembuhkan penyakit Gastrik ni tau. Shaklee kan banyak khasiat so dalam satu-satu suplemen tu memang banyak la benefit yang uolls dapat.

Untuk suplemen yang disuggestkan untuk pesakit Gastrik ni, uolls boleh amik ESP, B-Complex dan Ostematrik.

Macam mana ESP, Ostematrix dan B-Complex boleh membantu pesakit Gastrik?

ESP

ESP ni merupakan sumber protein yang tinggi dengan sifat alkalinya yang dapat membantu meneutralkan keasidan di dalam perut.
Protein ESP ni juga membantu membina sel-sel yang baru dengan menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat hakisan daripada asid hidroklorik semasa proses pencernaan.

B-COMPLEX

B-Complex ni pula bertindak sebagai penenang sekali gus dapat mengatasi tekanan yang dihadapi oleh pesakit gastrik.
B Complex sangat lengkap dengan vitamin B yang diperlukan oleh tubuh dengan sistem saraf.

OSTEMATRIX

Mengandungi kalsium, magnesium dan Vitamin D yang dapat membantu meneutralkan asid yang telah memasuki esphagus yang menyebabkan pedih ulu hati.

So, sesiapa yang ade Gastrik tu better la cegah sebelum melarat. Bulan puasa pun dah dekat ni, jangan biarkan ibadah kita terganggu dengan serangan Gastrik ye. Kita hanya berusaha, hanya Allah yang mengizinkan kesembuhan.

Untuk mendapatkan suplemen ni, hubungi saya:


Suhaili @ Cikli
012-7995435
SID 1075577
Facebook : Cik Li
Facebook Pages : Health & Happiness





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...