Thursday, 28 August 2014

MENU IBU MENYUSU

Kalau tengok ibu yang menyusukan baby ni makan, macam tak pernah kenyang kan hihihi. Yer la ibu menyusu kena makan banyak dan berkhasiat untuk menjana susu lebih banyak. Kalau ibu tak makan, mana nak datang susu tu kan. Kilang susu pun tak tau nak proses ape untuk dijadikan susu kalau ibu tak makan.

Sebab tu walaupun badan seseorang tu kurus, tapi kalau dia menyusukan baby jangan hairan tengok cara dia makan. Memang akan sentiasa lapar aje. Dan dia akan makan dengan banyak.

So, untuk para ibu yang menyusukan baby, makan banyak pun kena jugak jaga kualiti pemakanan kita tu. Kena makan makanan yang berkhasiat macam contoh-contoh makanan yang Cikli nak sharing kat sini.

1. Ikan Salmon

Wahhhh hari-hari nak makan ikan salmon gitu, kopak ayah ko nak..hihihihi. Kenapa ikan salmon? Sebab ikan salmon ni kaya dengan DHA dan amat bagus untuk tumbesaran baby. Memang la susu ibu tu dah ade DHA, tapi kalau makan ikan yang DHA nya lagi tinggi dia akan meningkatkan lagi kualiti DHA susu ibu tu. Tak pun susah-susah makan je Omega Guard Shaklee, senang cerita. Sebab Omega Guard minyak ikan terbaik di dunia gitu(sempat promot kannn)

2. Produk Tenusu Rendah Lemak

Produk tenusu yang rendah lemak ni selain bagus untuk tulang, dia pun ade Vitamin B, Vitamin D dan protein. Macam susu, yogurt dan keju tu antara yang rendah lemak la.

3. Kekacang

Kacang merah dan kekacang yang warna merah gelap memang terbaik kalau ibu menyusu makan. Bukan setakat jimat bajet tapi kekacang ni kaya dengan zat besi tau.

4. Beras Perang

Beras perang ni kalau dimakan boleh meningkatkan tenaga. Selain tu beras perang juga dapat membekalkan kalori yang diperlukan kepada tubuh untuk menghasilkan susu yang terbaik untuk baby.

5. Sayuran Hijau

Sayur-sayuran hijau macam bayam, brokoli memang sangat bagus untuk kesihatan. Sayur-sayur ni biasanya ade Vitamin A yang sangat diperlukan untuk baby. Juga untuk membekalkan zat besi dan Vitamin C.

6. Telur

Kuning telur ni merupakan sumber semulajadi Vitamin D yang boleh menguatkan tulang  ibu dan bayi. Telur hancur, telur rebus, salad dan omelet kalau ibu-ibu menyusu makan time malam, protein tubuh akan meningkat.

7. Roti Gandum

Roti gandum kaya dengan asid folik, iaitu sejenis nutrien penting yang terkandung di dalam susu ibu dan amat diperlukan oleh baby untuk kesihatan tubuh mereka. Selain tu roti gandum ni pun kaya dengan fiber dan zat besi.

Sebab tu dalam pantang jangan terlalu menyekat pemakanan kita. Ade yang makan nasi dengan ikan bilis je. Mana nak dapat khasiat macam tu. Last-last cakap susu badan takde. Dah rugi sebenarnya kat situ.

Cikli pernah tanye kat nurse hospital makanan ape yang kena pantang lepas bersalin? Nurse tu pun cakap sebenarnya tak ade pantang pun, sebab klu kita terlalu berpantang makan, tu yang susu badan tak ade. Sebenarnya pemakanan dalam pantang ni terpulang dengan kekuatan badan seseorang tu, agak-agak makanan yang sejuk-sejuk, yang berangin, yang gatal-gatal tu jangan la makan dulu. Tapi jangan la makan nasi dengan ikan bilis je, kesian baby tak dapat khasiat nanti.

Ok para ibu, selamat menjamu selera dengan makanan berkhasiat untuk anda dan baby anda :)


Wednesday, 27 August 2014

TIPS MENAMBAH KEWANGAN KELUARGA


Jom belajar tips macam mana nak tambah kewangan keluarga. Yer la sekarang ni semuanya duit..barang naik, minyak naik, tol naik, gaji tak naik-naik yer tak hihihii...Daripada kita membebel, merungut, pening kepala sebab semua barang naik, jom kita usaha tambahkan kewangan keluarga. Sekurang-kurangnya kita kurang pening, hidup pun selesa, stress pun tak de. Macam pantun gitu.

Sesekali kita tambah ilmu pengurusan kewangan pulak yer tak. Ni pun menyumbang kepada kesihatan jugak. Yer la kalau selalu stress tak elok untuk kesihatan kan. Ok ade 6 tips yang Cikli nak kongsikan kat sini macam mana uolls boleh tambah kewangan keluarga.

Tips 1
SIMPANAN JANGKA PANJANG

Sekarang ni macam-macam cara kita boleh menyimpan duit kan. antara nak ngan taknak jer. Ada yang beralasan duit sentiasa tak cukup. Takpe, sekarang ni bank banyak tawarkan pogram-program pelaburan kan, Amanah Saham ade, Akaun Semasa, Simpanan Tetap, Pelaburan jangka panjang dan banyak lagi pogram-program yang disediakan pihak bank untuk kita menyimpan untuk masa depan. Lagi cepat kita melabur atau menabung, lagi banyak hasil yang akan kita tuai nanti. So jangan bertangguh untuk menyimpan dan melabur k.

Tips 2
KURANGKAN PERBELANJAAN SAMPINGAN

Haaaa yang ni biasanya untuk uolls yang bekerja memang susah nak elak nafsu shopping kan. Ok, mulai sekarang kena kawal la nafsu bershopping tu, beli keperluan bukan kehendak yer. Walaupun duit uolls banyak, tapi mesti sediakan payung sebelum hujan. Kalau rasa benda tak perlu beli tak payah beli, baik simpan duit tu untuk masa-masa yang terdesak kan. Kurangkan jugak beli barang-barang yang berjenama dan mewah, tapi kalau uolls mampu takde masalah. Cumanya kalau boleh kurangkan :)

Tips 3
PERNIAGAAN KECIL-KECILAN

Bekerja, tak bermakna kita semua tak boleh buat bisness secara sampingan kan. Sekarang ni perniagaan Online tengah hot, so apa kata uolls pun rebut la peluang kemasan ni. Bab ape nak jual tu, macam-macam benda sekarang orang jual kat online, so uolls bole pilih yang mana rasa-rasa uolls berkenan. Tapi pastikan aktiviti uolls tu tak menggangu kerja-kerja hakiki uolls la yer.

Tips 4
TAMBAH PENDAPATAN DI RUMAH

Kerja lebih masa pun salah satu uolls boleh buat untuk tambah kewangan keluarga. Tapi mesti masa dengan anak-anak akan terjejas kalau uolls buat part-time kan. Apa kata uolls yang ade kemahiran tu buat part-time dari rumah. Macam buat kelas tuisyen ke, atau pun buat MLM macam jual tupperware, Shaklee :) dan sebagainya.

Tips 5
BENTUK RANGKAIAN KERJA YANG SISTEMATIK

Sikap saling membantu dan bekerjasama boleh membina satu rangkaian perhubungan yang mantap, sama ada daripada aspek perniagaan ataupun pekerjaan. So uolls rerajin la kembangkan network uolls kat kawan-kawan. Macam, boleh cerita kat kawan-kawan yang uolls ade buat bisness so mybe mereka boleh menjadi prospek customer uolls nanti kan. Cuba bertukar-tukat idea atau maklumat dengan mereka-mereka yang membuat cabang perniagaan atau pekerjaan yang sama ngan uolls.

Tips 6
SIMPAN LEBIH PERBELANJAAN

Setiap kali kita semua bebelanja mesti ade baki duit belanja kan. Apakata sediakan satu tabung untuk uolls masukkan lebihan belanja uolls tadi. Walaupun baki hanya RM1, cuba uolls kira sehari RM1 x 360 hari. So setahun uolls dah menabung sebanyak RM360 kan. Banyak tu, boleh buat duit tambahan untuk masa hadapan. Jangan lupa juga ajar anak-anak uolls menabung dari umur kecil, dan terangkan kenapa menabung tu penting dalam kehidupan.


Itu antara 6 tips yang Cikli dapat kongsikan ngan uolls untuk menambah kewangan keluarga. Sebenarnya untuk peringatan Cikli jugak tips-tips ni yer. Kita sesama duduk di zaman yang segalanya memerluka duit , so kita kena buat sesuatu yang boleh menjamin keselesaan hidup kita sendiri.

Selamat mencuba!!

Bagi sesiapa yang berminat nak buat bisness sambilan, tapi tak tahu nak jual ape, Cikli boleh bantu.
Jom join Cikli buat bisness Shaklee. Hanya bermodalkan RM75 seumur hidup, usaha dan semangat cekal pasti uolls akan berjaya mengubah kewangan uolls.

Hubungi Cikli
012-7995435

Tuesday, 19 August 2014

DHA OMEGA-3 PENTING UNTUK PERKEMBANGAN OTAK BAYI DALAM KANDUNGAN


Hai mommy-mommy yang tengah pregnen, yang dah jadi ibu, dan semua wanita yang bergelar mommy. Cikli nak cerita tentang kepentingan DHA OMEGA 3 yang begitu penting untuk perkembangan otak baby.

DHA OMEGA 3 tu ape eik?

Omega 3 tergolong dalam kumpulan asid lemak tak tepu yang penting yang mempunyai ikatan karbon-karbon berkembar pada kedudukan n-3 iaitu pada hujung methyl dalam molekulnya. Oleh kerana itu ia digelar Omega 3.


Omega 3 terdiri daripada tiga jenis asid lemak utama iaitu:

1. Eicosa Pentanoic Acid (EPA)

2. Docosa Hexanoic Acid (DHA)

3. Alpha Linolenic Acid (ALA)

Semasa megandung biasanya kita makan asid folik dan kalsium kan. Tapi Cikli nak ajak mommy-mommy semua jom kita topup dengan DHA iaitu asid lemak Omega-3 pulak. Sebab DHA Omega-3 ni sangat la penting untuk ibu-ibu yang pregnen dan juga ibu-ibu yang menyusukan baby kerana DHA ni sangat penting untuk pertumbuhan otak, mata dan hati baby tau.

Dah banyak kajian yang mengesyorkan ibu hamil ambil DHA secukupnya untuk menampung keperluan baby di dalam kandungan. Sebab baby kita dalam perut tu tak boleh nak hasilkan DHA sendiri, so dia kan harapkan dari pemakanan ibu la kan. Ada kajian di peringkat antarabangsa berpendapat, DHA juga berupaya mencegah masalah tekanan ataupun postpartum depression di kalangan ibu-ibu selepas bersalin. Fungsi DHA dikatakan berupaya untuk stabilkan dan mengawal emosi wanita yang terganggu selepas bersalin.

Menurut pakar pembangunan dan kesihatan kanak-kanak, Dr. William Sears pula, dalam kajiannya memberitahu DHA sangat penting untuk menjana otak si kecil kita sejak dari dalam kandungan sehingga lah ke tadika. Dalam tempoh ni, biasa otak anak-anak kita memang tengah berkembang pesat dan dengan pengambilan DHA boleh meningkatkan kecerdasan mereka.


KEBAIKAN DAN MANFAAT DHA
  • DHA sangat diperlukan bagi pertumbuhan otak, mata dan sistem saraf baby. DHA mewakili sebanyak 93 peratus daripada keseluruhan asid lemak Omega-3 di bahagian retina mata bagi memastikan sel fotoreseptor berfungsi dengan tepat. Sel ini akan memastikan mata dapat mengenalpasti cahaya (apa yang dilihat) sebelum menghantar maklumat yang tepat ke otak.
  • DHA sangat penting ketika usia kehamilan mencecah trimester ketiga , dimana pertumbuhan otak sedang berkembang pesat sebelum bayi dilahirkan. Satu kajian yang dilaporkan menerusi jurnal kanak-kanak pada tahun 2003 mendapati, kanak-kanak yang mendapat sumber DHA yang cukup daripada ibunya semasa di alam kandungan mendapat skor markah yang paling tinggi dalam ujian kepintaran dalam ujian empat tahun berbanding kanak-kanak yang ibunya tidak mengambil makanan tambahan DHA yang mencukupi.
  • Kajian juga menunjukkan diet ibu yang kaya DHA berupaya meningkatkan pembangunan kanak-kanak yang lebih baik terutama tahap penglihatan yang baik, aktiviti fizikal lebih cergas dan lebih fokus. Bahkan DHA yang mencukupi akan membantu anak kecil tidur lebih teratur dan nyenyak. 
  • Selain bayi, wanita hamil dan menyusukan bayi juga boleh mendapat manfaat daripada DHA. Bekalan DHA dalam diet ibu dapat meningkatkan kekuatan ketika hamil dan membantu ibu hamil melalui tempoh kehamilan lebih baik dan sihat, mencegah bayi lahir pramatang dan mengelakkan terjadinya tekanan perasaan selepas bersalin. DHA dikatakan mampu mengawal emosi wanita daripada mudah stress selepas bersalin.

PENGAMBILAN DHA YANG DISYORKAN KETIKA HAMIL

Penemuan maanfaat DHA telah meningkatkan kesedaran terhadap keperluan dikalangan ibu hamil. Ramai pakar kesihatan mula mendidik dan berkempen tentang kepentingan DHA dalam diet ibu hamil. Kadar DHA pula bergantung pada diet dan para saintis hari ini mengesyorkan pengambilan sehari 200-300mg DHA sehari untuk wanita hamil dan menyusu bayi.

SUMBER KAYA DHA



Sumber makanan paling kaya dengan DHA ialah lelemak ikan seperti salmon, sardin, tuna, trout, herring, mackerel dan sebagainya. Ikan tidak menghasilkan DHA secara semulajadi, tetapi menerusi makananya iaitu alga.

Sejumlah kecil DHA terdapat di dalam makanan seperti kekacang terutama biji matahari, biji labu, almond serta ayam, telur kuning, ketam dan udang.

Untuk memudahkan ibu-ibu yang kurang gemar memakan ikan atau makanan laut, ibu-ibu juga boleh mencuba OMEGA GUARD SHAKLEE. Minyak ikan Terbaik Di Dunia yang diestrak dari ikan laut air sejuk (sardin, mackerel, herring, anchovies) di perairan Negara Jepun. Berbanding dengan produk omega dipasaran, OMEGA GUARD merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi.

Di dalam satu kapsul Omega Guard mengandungi 330mg  Omega 3, 120mg DHA dan 180mg EPA.


So ibu-ibu tak payah pening pikir cukup tak DHA semasa mengandung. Dengan pengambilan 2-3 biji sehari Omega Guard ni InsyaAllah ibu-ibu sihat, baby pun sihat dan bijak. Semua ibu mahukan yang terbaik untuk anak-anak kan, so Cikli mudahkan ibu-ibu dapatkan yang terbaik untuk diberikan kepada baby dan anak-anak dengan Omega Guard Shaklee ni.





Untuk dapatkan Omega Guard Shaklee,
Hubungi Cikli Masngun
012-7995435









Monday, 11 August 2014

KEKAL CANTIK DI USIA PERTENGAHAN

Ada fakta yang mengatakan kecantikkan wanita ni akan terserlah apabila berumur 30-an. Wahhhh betul kah?? Tapi tidak boleh jugak kita nak menidakkanya, sebab wanita ni bila dah usia 30-an ramai yang dah bergelar isteri dan ibu yang mana lebih menitikberatkan kesihatan dan perlu mengekalkan penampilan yang hebat di hadapan suami dan anak-anak.


So kat sini Cikli nak share dengan wanita-wanita cantik diluar sana amalan-amalan yang boleh dijadikan panduan untuk kelihatan muda di usia petengahan.

  • KAWAL PEMAKANAN
Biasanya pengambilan makanan yang seimbang mampu melambatkan proses penuaan. Pastikan setiap hari uolls ambil makanan yang tinggi serat, sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Dan makanan yang tinggi lemak, minuman berkefein dan berkarbonat perlu dielakkan.




  • PELEMBAB MUKA
Jangan lupa memakai pelembab muka yang sesuai dengan kulit muka uolls setiap kali keluar dari rumah. Pelembab amat penting kerana ketika umur menjangkau 30-an, keanjalan dan kelembapan kulit muka akan semakin berkurang berbanding ketika remaja.

  • ELAK CAHAYA MATAHARI
Elakkan kulit uolls terdedah kepada cahaya matahari di dalam jangka masa yang lama yer. Kerana sinaran UV boleh menyebabkan kulit semakin gelap dan kering. Pastikan uolls pakai krim siang yang mengandungi SPF15 atau 20 yang mampu melindungi kulit daripada UVA dan UVB.

  • MINUM BANYAK AIR
Bila badan kurang air, kulit akan cepat kering dan akan timbul gejala penuaan. Selain tu badan pun mudah dihinggapi penyakit kalau kekurangan air ni tau. So, pastikan uolls minum air masak secukupnya setiap hari kerana ianya sangat penting untuk proses penghadaman dan penyingkiran toksin dari dalam badan.

  • SENTIASA BERSENAM
Amalan senaman ringan setiap pagi selepas bangun tidur. Luangkan masa di hujung minggu bersama suami dan anak-anak keluar bersama dan beriadah.

  • ELAK SOLEKKAN TEBAL
Umur dah 30-an better bersolek tu ala kadar je sesuai dengan status ibu dan wanita berkerjaya. Tak perlu pakai bedak asas yang terlalu tebal dan warna lipstik yang terlalu cerah. Solek ala-ala natural gitu, baru nampak anggun gitu kan.

  • POSITIF DAN CERIA SELALU
Kena sentiasa positif, dan ceria ketika bersama keluarga dan kawan-kawan. Ketawa kan penawar duka, senyuman awet muda. So banyakkan bergaul dengan mereka-mereka yang ceria dan menghiburkan dan paling penting elakkan stress.

  • SUPPLEMEN TAMBAHAN
Bila umur semakin meningkat, nutrisi didalam badan makin berkurangan. Jadi, pengambilan vitamin amat penting dan digalakkan untuk wanita yang berusia 30-an. Nak-nak wanita-wanita yang sibuk dengan tugasan di pejabat dan di rumah biasanya pengambilan makanan seimbang jarang diamalkan.

Kalau wanita-wanita cantik yang baca post ni rase pening tak tahu nak pilih banyak sangat supplemen yang ada kat pasaran sekarang ni, Cikli cadangkan uolls amik la supplemen Shaklee. Cikli pun amalkan pengambilan supplemen Shaklee ni Alhamdulillah rase perubahan kat diri sendiri .











Hubungi Cikli untuk dapatkan Set Kesihatan Wanita
PM/Whatsapp
012799-5435

Kunjungi juga Kedai Vitamin Cikli Melaka
Dibuka 24 jam sehari, 7 hari seminggu :)

Sunday, 10 August 2014

TIPS MILIKI TUBUH SEMPURNA

Hai wanita-wanita cantik semua..wah kembang-kembang kena puji yer. Kembang hidung takpe yer, jangan badan kembang hihihi...ok, ok Cikli nak share tips sikit ni yang Cikli dapat dari Majalah Harmoni.

10 tips macam mana nak miliki tubuh sempurna. Kita ni wanita-wanita cantik, jangan mentang-mentang umur dah masuk 30-an, dah 2-3 orang anak dah takde selera nak jaga penampilan diri. Nak jaga badan pun tak lalu...Oooo no..no..no tau...time gini la kena jaga dan maintainkan bentuk badan. Bukan untuk siapa pun kan. Untuk suami tercinta jugak...lagi satu, kalau badan kita maintain, kita pun rasa ringan badan, sihat je rasa.



Tapi ade juga suami yang suka bini dia chubby-chubby, betul tak? Tu kita tak bole la nak paksa...tapi penampilan tu yang penting. Tapi bagi wanita-wanita cantik yang dah kurang selesa dengan berat badan sendiri boleh la amalkan 10 tips ni yer..


  • Kandungan makanan diambil
Sebelum kita makan pastikan kita tahu kandungan lemak,gula, garam, nutrien dan sebagainya di dalam sesuatu makanan tu. So kita boleh bajet berapa kita nak makan makanan tu kan.
  • Elak tahan lapar
Biasanya orang tak makan bila nak kuruskan badan kan, sebenarnya cara tu salah yer. Sebabnya, bila kita lapar potensi kita nak makan dalam kuantiti yang banyak tu akan menjadi besar bila kita kelaparan. Seeloknya bila rasa lapar makan dalam kuantiti yang kecil, bukan menahan lapar k.
  • Kurangkan kadar sajian
Cuba kurangkan kuantiti makanan rutin yang kita ambil. Contohnya, biasa makan 2 senduk nasi, kurangkan jadi satu senduk, lelama nanti kurangkan lagi jadi setengah senduk. Lebihkan lauk dari nasi.
  • Produk bijirin
Kalau tak tahan lapar sangat, cuba jadikan produk bijirin, kekacang dan buah-buahan sebagai pilihan selain nasi. Bukan setakat mengelakkan badan menjadi gemuk, nutrisi dan khasiat lagi kita dapat kan.
  • Penggunaan garam dan gula
Kawal penggunaan garam dan gula dalam masakan dan makanan. Sebab garam dan gula yang berlebihan akan hanya mendatangkan masalah kesihatan pada diri kita dan keluarga. Seelokkanya ambil makanan yang seimbang yer.


  • Elak habiskan makanan anak
Haaa yang ni biasakan ibu-ibu buat. Makan makanan anak yang tak abis. Cikli pun kekadang buat jugak hihihi..rasa sayang dan taknak membazir sebenarnya. Bole, tapi lepas tu jangan kita makan pulak sepinggan nasi lagi kan...bila dah makan lebihan anak-anak tu baisanya dah kenyang dah so pepandai la bajet, jangan diikutkan hawa nafsu makan kita tu yer :)
  • Senaman secara berkala
Ok yang ni kalau sesiapa yang berkesempatan pergi gym atau berjogging memang bonus la. Macam Cikli sendiri, kerja-kerja rumah jer la exercise yang mampu Cikli buat hihihi. Takpe, janji ade aktiviti yang mengeluarkan peluh kan.
  • Jangan terlalu bergantung
Bagi sesiapa yang ade maid tu, jangan terlalu bergantung kepada maid untuk buat semua kerja rumah k. nanti badan kita tak kelaur peluh pun tak sihat jugak. Sesekali tu boleh la buat sikit-sikit kerja rumah, asalkan dapat keluarkan peluh dah cukup.
  • Minum banyak air
Yang ni memang wajib tahu la sesiapa yang memang jaga badan. Minum air secukupnya sekurang-kurangnya 2liter sehari supaya badan dapat bekerja dengan sempurna. Elakkan air berkarbonat, mengandungi pewarna dan kandungan gula yang tinggi. Lagi satu tips, sebelum makan minum segelas air, kompem makan tak banyak hihihi.
  • Kritikan membina
Minta kritikan membina dari suami dan anak-anak tentang bentuk badan dan gaya uolls semua. Kalau suami dan anak-anak dah puji tu maknanya uolls dah capai target la tu. Badan dah cantik, so apa lagi, ucaplah TAHNIAH untuk diri sendiri.

Ok, tu 10 tips yang dapat Cikli kongsikan dengan wanita-wanita jelita semua. Harap-harap membantu la uolls untuk dapatkan bentuk badan idaman uolls semua k.

Selain tu uolls boleh jugak makan supplemen tambahan untuk kurus. Untuk kurus Cikli suggestkan uolls amik Herblax, Lechitin dan Omega untuk kesan yang lagi superb.













Boleh PM/Whatapps Cikli untuk dapatkan SET KURUS ni yer
012-7995435

Dibuka 24 jam sehari7 hari seminggu :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...